Hallo? Wij zijn hier dus geen vinylloods
Enkele malen is ons gevraagd waarom de website van De Vinylloods zo op die van ons lijkt. "Geen idee", is ons antwoord. Wij zijn twee bedrijven die vinyl in- en verkopen, maar zijn verder totaal verschillend. Onze website is een voortzetting van onze website uit 2004 gebaseerd op een met Grafisch Bureau Merijn Klerx vastgestelde huisstijl kleur, die terugkomt in vrijwel al ons drukwerk. Uit communicatief standpunt, dat heb je eenmaal als je opgeleid bent in communicatie, weet ik dat het ongewenst is als concurrenten veel op elkaar lijken. Daarom doen veel bedrijven onderzoek in de markt en toch vooral bij zichzelf. Niet om te kopiëren, maar om te onderscheiden. Als we ‘de grote gele M’ zeggen, weet vrijwel iedereen ter wereld welk bedrijf we hiermee bedoelen. Wanneer we alleen het blauw van KLM laten zien, weet ook iedereen direct welk bedrijf het betreft. Enfin, Selected Sounds heeft weken geleden contact gelegd met De Vinylloods en daar gesproken met Erline om te kijken of we hier uit konden komen en zij snapte dat het om hun nieuwe, rode website ging en we vroegen haar of er iets aan de kleur zou kunnen worden gedaan? Over de gelijkenissen in menubalken, lettertype enz. zijn we niet begonnen, waar eindigt het dan? Ze begreep dat dit verwarrend zou kunnen zijn en het zou ook snel worden opgepikt, maar daar is het bij gebleven. We zijn nu geruime tijd verder en wat te doen? Professioneel vinden wij het niet dat ze niet van zich laten horen en hoewel anderen ons wezen op plagiaat, we gaan beslist geen zaak beginnen. Daarvoor is de platenwereld te klein, vinden we ons werk te leuk en we zijn er ook wel een beetje trots op om te worden gekopieerd. Dat doet succes eenmaal! Vandaar, dank jullie wel, Vinylloods voor het mooie compliment en veel succes met jullie business. Voor internet, we hopen dat helder is dat wij een ander bedrijf zijn met een andere werkstijl.